Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. stan_m Opublikowano Środa o 17:13 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano Środa o 17:13 Takie parametry jak masa modelu, obciążenie powierzchni nośnej i zapotrzebowanie na moc napędu decydują zasadniczo o podobieństwie modelu do prawdziwego samolotu czyli o jego właściwościach lotnych w stosunku do oryginału tzn. o podobieństwie dynamicznym bo takowe obserwujemy patrząc na lot modelu samolotu. Podzielę się chętnie swoimi doświadczeniami z zakresu podobieństwa dynamicznego modeli samolotów RC znanego potocznie jako tzw. realizm lotu (dygresja – pojęcie mocno abstrakcyjne, subiektywne, realizm modelu samolotu np. RWD-5bis prawidłowo może oceniać tylko ten, kto wielokrotnie widział oryginał w locie, oceny innych osób to tylko przypuszczenia i szacunki oparte na wiedzy i wyobraźni). Nieprzypadkowa kolejność określenia parametrów modelu samolotu: 1. Określenie podziałki (skali) modelu w stosunku do oryginału – K (2,3,4…) 2. Określenie masy modelu (kg) w stosunku do oryginału (masa jest miarą bezwładności a więc bezpośrednio decyduje o własnościach dynamicznych) : Qmodelu= Qsamolotu /K3 , gdzie: K-skala zmniejszenia (2,3,4…) Qmodelu – masa modelu (kg) Qsamolotu – masa samolotu (kg) 3. Określenie obciążenia powierzchni nośnej modelu (kg/m2) w stosunku do samolotu: pmodelu=psamol./K , gdzie : K-skala zmniejszenia (2,3,4…) pmodelu – obciążenie powierzchni nośnej modelu (kg/m2) psamol. – obciążenie powierzchni nośnej samolotu (kg/m2) 4.Zapotrzebowanie na moc napędu modelu (KM) w stosunku do mocy napędu samolotu (tzw. mocy rozporządzalnej): Nmodelu= Nsamolotu /K3 , gdzie: K-skala zmniejszenia (2,3,4…) Nmodelu – moc napędu modelu (KM) Nsamolotu – moc rozporządzalna napędu samolotu(KM) 5. Określenie zakresu prędkości użytkowych (od prędkości minimalnej do prędkości maksymalnej) O ile parametry 1,2,3,4 wynikają bezpośrednio z teorii podobieństwa i są one uniwersalne również dla obiektów nielatających to ZAKRES PRĘDKOŚCI UŻYTKOWYCH modelu latającego samolotu dotyczy już tylko aerodynamiki i mechaniki lotu, co więcej – tylko ten parametr (pośrednio lub bezpośrednio) polega ocenie wzrokowej podczas lotu. Dlatego też jest on bardzo ważny na etapie projektu. O ile prędkość minimalną stosunkowo łatwo obliczyć ze wzoru znając obciążenie powierzchni nośnej modelu oraz odczytując z biegunowej zastosowanego profilu wartość współczynnika siły nośnej Cz to obliczenia maksymalnej prędkości modelu samolotu zawsze będą miały charakter przybliżony bo trzeba znać wartość współczynnika oporu całkowitego modelu samolotu, sprawność śmigła oraz realną moc silnika w czasie lotu a te parametry zależą przecież od prędkości lotu, czyli od parametru, który chcemy określić. Trzeba tez pamiętać, że wszelkie rozważania i wyniki dla modelu samolotu dotyczą również „zmniejszenia” w odpowiedniej skali warunków lotu np. siły wiatru. Jeżeli mamy podaną moc silnika samolotu, który lata przy prędkości wiatru 10m/s to obliczone zapotrzebowanie na moc modelu tego samolotu w skali 1:5 dotyczy prędkości wiatru max 2m/s. Właściwie dobrany zakres prędkości użytkowych umożliwia dobremu pilotowi zaprezentowanie wszelkich możliwych ewolucji samolotu oryginalnego ( oczywiście wg wiedzy i wyobraźni, a może na podstawie własnych doświadczeń z latania oryginałem) Obliczenia przykładowe: 1.Model samolotu LUBLIN R-XIII w skali 1:5,5 a) określenie masy modelu (kg): Qmodelu= Qsamolotu /K3=7,8 kg b) określenie obciążenia powierzchni nośnej modelu (g/dm2 pmodelu=psamol./K = 96g/dm2 c) zapotrzebowanie na moc napędu modelu (KM): Nmodelu= Nsamolotu /K3=1,3KM 2.Model samolotu RWD-11 w skali 1:6 a) określenie masy modelu (kg): Qmodelu= Qsamolotu /K3=11,5 kg b) określenie obciążenia powierzchni nośnej modelu (g/dm2 pmodelu=psamol./K = 166g/dm2 c) zapotrzebowanie na moc napędu modelu (KM): Nmodelu= Nsamolotu /K3=1,8KM 8 1
dariuszj Opublikowano Środa o 18:18 Opublikowano Środa o 18:18 58 minut temu, stan_m napisał: 2.Model samolotu RWD-11 w skali 1:6 a) określenie masy modelu (kg): Qmodelu= Qsamolotu /K3=11,5 kg b) określenie obciążenia powierzchni nośnej modelu (kg/m2 pmodelu=psamol./K = 166g/dm2 No i jednak Grzegorz miał rację, że trzeba dorzucić do modelu cegłę w celu uzyskania podobieństwa dynamicznego do oryginału
Grzesiek Opublikowano Środa o 20:55 Opublikowano Środa o 20:55 Nie wypowiadam sie juz w tej kwestji aby zbyt nie urazić Mirka.Mam swoje doświadczenia w kwestji obciążenia i bede sie tego trzymal,dla mnie moga być nawet modele z obciążeniem 200g/dcm.Problem się zaczyna przy lądowaniu ....
Ares Opublikowano Czwartek o 09:37 Opublikowano Czwartek o 09:37 A ja uważam ,że to nie jest duże ob.pow.nośnej na tak duży model. Zauważcie koledzy fakt że bardzo duże modele szybowców i makiet zresztą też mają ten parametr wysoki a latają znakomicie. Nie znam się na tyle aby to liczbowo wyjasnić ale tak jest jak napisał zresztą kolega Krzysztof. Zwlaszcza ,że model Mirka nie jest jakoś przesadnie pancernie wykonany i myślę,że nie powinno byc problemu z oblotem.
RobRoy Opublikowano Czwartek o 22:34 Opublikowano Czwartek o 22:34 Przy 6-7 kg model powinien latać jak trenerek - wg. Wing Cube Louding . Gdyby były jakieś obawy - to zapraszam na lotnisko Zator- Gierałtowiczki. Nowy pas asfaltowy 20x750 m powinien wystarczyć ... . Właściciel jest bardzo przyjazny. W okresie jesień wiosna - ruch znacznie mniejszy , albo wcale. Jest jeszcze obok pas trawiasty. Wokół tylko pola ...
jarek996 Opublikowano Piątek o 07:20 Opublikowano Piątek o 07:20 W dniu 29.10.2025 o 10:28, mirolek napisał: Te "szpiczaste skrzydła" wyglądają pięknie i mam nadzieję okażą się wystarczająco nośne. Moze nie masz az tak szpiczastych jak Havilland DH.88 Comet, ale czytalem wielokrotnie (w roznych artykulach), ze latanie modelem Cometa to ciagla walka o zycie 🤐 W dniu 29.10.2025 o 10:28, mirolek napisał: Te "szpiczaste skrzydła" wyglądają pięknie i mam nadzieję okażą się wystarczająco nośne. Moze nie masz az tak szpiczastych jak Havilland DH.88 Comet, ale czytalem wielokrotnie (w roznych artykulach), ze latanie modelem Cometa to ciagla walka o zycie 🤐
japim Opublikowano Piątek o 09:42 Opublikowano Piątek o 09:42 2 godziny temu, jarek996 napisał: Moze nie masz az tak szpiczastych jak Havilland DH.88 Comet, ale czytalem wielokrotnie (w roznych artykulach), ze latanie modelem Cometa to ciagla walka o zycie 🤐 Cometem po prostu nie wolno latać wolno... bo zrywa strugi na cieniutkiej cięciwie końcówki skrzydła i korek murowany. 1
jarek996 Opublikowano Niedziela o 07:16 Opublikowano Niedziela o 07:16 W dniu 31.10.2025 o 10:42, japim napisał: Cometem po prostu nie wolno latać wolno... bo zrywa strugi na cieniutkiej cięciwie końcówki skrzydła i korek murowany. Zupelnie niechcacy znalezione zdjecie (pasujace do naszej dyskusji) 😉 2
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mirolek Opublikowano 18 godzin temu Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 18 godzin temu Szykując model do pierwszego lotu, umieściłem pakiet w części dziobowej a pozostałą przestrzeń wypełniłem pianka poliuretanową. Powstało tym samym gniazdo w którym pakiet bezpiecznie jest ulokowany aż do samego przodu kadłuba ....a do zakotwienia, wystarcza jeden rzep w miejscu gdzie mam dostęp przez zdejmowaną kabinę. Zamontowałem też półkę która przykryła serwa aby nie były widoczne przez boczne okna, wstawiłem z patyczków szaszłykowych elementy rurowej konstrukcji kadłuba oraz zamontowałem klapkę rewizji od spodu. Korzystając ze słonecznej pogody, model pokryłem warstwą farby podkładowej. Wyważyłem tez ostatecznie model i z balastem 60g na nosie waży do lotu 5780g - moim zdaniem to całkiem dobry wynik Prosty test potwierdził gotowość modelu do pierwszego startu. ms 11
zbjanik Opublikowano 15 godzin temu Opublikowano 15 godzin temu Mirku- za mały trochę masz ogródek, bo jakby nie to, to już by poleciał😊. Widać że mu się chce- będzie dobrze!
mirolek Opublikowano 14 godzin temu Autor Opublikowano 14 godzin temu Cytat za mały trochę masz ogródek, bo jakby nie to, to już by poleciał😊 Dobre Dla regulacji wychyleń serw i testów w ogrodzie, spiąłem pakiety wtyczką na 3s i byłem ciekaw czy model ruszy z miejsca. Ruszył jeszcze przed końcem zakresu regulowanych obrotów. Jak podłącze 6s to powinno model "wyrwać" nawet na nie całkiem nisko skoszonym lotnisku 👍 ms 1
Ares Opublikowano 9 godzin temu Opublikowano 9 godzin temu Nie zapomnij sprawdzić obrotów każdego silnika : zawsze to bezpieczniej wiedzieć , w razie czego który motor słabiej ciągnie i być przygotowanym na korektę w locie.
Rekomendowane odpowiedzi