Skocz do zawartości

Nieuport 17 Flyboys Blaine Rawlings by przemo ... czyli próba walki na froncie WWI


przemo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W zasadzie chciałem się tylko wybrać i pojeździć troszeczkę po lotnisku i poobserwować jak model się zachowuje jak będzie się rozpędzał więc jak by były warunki i przekonanie że wszystko jest OK to może i by poleciał no ale ciężko stwierdzić ;) Spoko Krzyśku jak będę miał okazję i warunki z pewnością będę chciał go ulotnić ale z miłą chęcią można by się spotkać i polatać na Nieuporty pod warunkiem że oba przetrwają oblot :P Co do SC to nie rozumiem o co Ci chodzi pisząc przy kadłubie. 40% mam liczony na górnym płacie tuż przy baldachimie (podparcie na drugim żebrze licząc od środkowego) Powiem że nie wiem czy to jest prawidłowy SC ale to będzie próba oblotu weryfikować. Czytałem gdzieś że jak płaty są skośne to SC przesuwa się w kierunku ogona więc jest szansa na prawidłowe wyważeniem dosłownie rzutem na taśmę. Z ciekawości wrzuciłem w maskę 80 g ołowiu i może SC przesunął się dosłownie o 5 mm ... kolega paweln7 w tym wątku zaprezentował swojego N17  który ważył 1900 g z rozpiętością 1050 mm do lotu więc margines mam zachowany (tak nawiasem mówiąc bardzo ładny N17) :) a tak na serio jak coś to wrzucę cięższy silnik 100 g o mocy 370 W i 910 kv (mam upatrzony) w razie jak będzie trzeba doważać ... dla przypomnienia obecny waży 60 g. Zabawy z reglami miałem bez liku dzisiaj już prawie silnik rozebrałem na części pierwsze ale przypomniałem sobie o tym jednym prostym reglu i wszystko w normie. Na wieczór wkleiłem pilota ... w razie "W" będzie na kogo zgonić nie powodzenie przy oblocie. Film będzie ale pewnie z drugiego lotu bo pierwszy zawsze nerwowy ... mówiąc z drugiego lotu oczywiście wychodzimy z założenia że przetrwa pierwszy :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, na 2 żebrze, chyba na razie nie będę musiał dokładać ciężarka. Fajnie by było jakbyś poleciał pierwszy  :D

Ty, właśnie, sprawdź jeszcze dokładnie kąty zaklinowania płatów  w szczególności górnego w stosunku do dolnego.

 

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy, że SC przesuwa się ku tyłowi gdy skośne skrzydła? SC w tym samym miejscu tylko biorąc pod uwagę skos miejsce podparcia jest tym bliżej krawędzi natarcia id dalej od kadłuba przesuwamy miejsce podporu.

Moja jedenastka bez dwóch pakietów 3s 2200 i regla waży jakieś 1200g. Znaczy, że do lotu będzie ok. 1600g. Silnik c 3536, 900 kv, śmigło 13". Jeśli dam makietowe koła to waga wzrasta max o 160g. Model leciał już ale w zimie z nartami, mocniejszym silnikiem. Wystartował ze śniegu bez problemu, niestety tak sypał śnieg, że wolałem spaść(wylądować byle jak) w głęboki śnieg niż stracić go z oczu na odległości ok 50m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj odbyły się trzy próby oblotu niestety zakończone fiaskiem ...

Oczywiście rozpędzałem model, on podnosił ogon a jak odrywały się koła od ziemi to moment fikał na lewo ... w pierwszej próbie model poleciał najdalej bo może z 20 metrów ale przeciągnie na lewą stronę było mocniejsze i zakończyło się awaryjnym lądowaniem i rozkładem podwozia na części pierwsze ... na szczęście śruby nylonowe zadziałały jak bezpiecznik i skończyło się na ponownym lutowaniu podwozia a nie łatania kadłuba ...

druga próba ... znowu rozpędzenie modelu podniesienia ogona oderwanie kół od ziemi i szybki "fik" w lewo, ładny cyrkiel i na finał wyrwany silnik ... analogicznie wyglądała trzecia próba oblotu. Skłon i wykłon jak we wszystkich moich modelach czyli na jednej miedzianej podkładce ... zawsze się sprawdzało.

Dodatkowo pod maskę wrzuciłem coś około 80 gram ołowiu bo miałem wrażenie przy pierwszej próbie że model ciąży na ogon. 

Coś jest jednym słowem skopane przez moją skromną osobę ... obstawiam że ten wznios daje popalić ale obecnie nijak nie idzie go poprawić jak tylko na wybebeszaniu kadłuba. 

Postanowienia są takie iż z racji że malowanie wyszło mi ładne to szkoda mi rozwalać tego modelu chyba go sobie powieszę pod sufitem i niech zbiera kurz ...

Model budowało się bardzo fajnie więc wezmę się chyba raz jeszcze za niego ale wprowadzając pewne zmiany do konstrukcji, między innymi:

- dolny płat chciałbym zrobić w całości co usprawni montaż modelu na lotnisku

- stanowczo zmniejszenie wzniosu dolnego płata z 6 st do 1 lub 2 st.

- wydłużenie jeszcze bardziej przodu (obecnie wydłużenie 2 cm, docelowo 3-3,5 cm) dla lepszego wyważenia modelu

- zmiana profilu na clark Y lub spica 

- więcej pokory do budowy modelu z mojej strony, więcej cierpliwości i dokładności nie śpieszyć się i sprawdzać dwa razy nim się coś przyklei. 

 

Broni nie składam ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No co ty! Tak od razu pod sufit i będziesz robił nowy?

Podziwiam determinację, ale nie zamierzasz przy obecnym zrobić jeszcze kilku testów?

Może nagraj film ze startów, może ktoś na forum zauważy w czym problem i załatwisz to modyfikacją ustawień.

CG masz raczej dobry skoro wystartował i leciał.

 

Jak nie wiesz w czym problem, to budowa kolejnego (nieważne z jakim profilem , CG itd.), który może powielić ten sam błąd, jest moim zdaniem bez sensu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

 

Jak nie wiesz w czym problem, to budowa kolejnego (nieważne z jakim profilem , CG itd.), który może powielić ten sam błąd, jest moim zdaniem bez sensu...

Zmieniając pewne rzeczy jak profil oraz kąty zaklinowania płatów jak również zmniejszając wznios dolnego płata zmieniam dość dużo przy modelu ... jeszcze muszę się z tym przespać ... wkleić silnik po raz kolejny, raz jeszcze przeglądnąć cały model i przygotowanie do próby nr 4 ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniając pewne rzeczy jak profil oraz kąty zaklinowania płatów jak również zmniejszając wznios dolnego płata zmieniam dość dużo przy modelu ...

przemo, moim zdaniem, im więcej zmieniasz, tym gorzej, bo w ciemno. Co chcesz uzyskać zmniejszając wznios płata?

Czy wiesz, co to spowoduje?

Zmiana profilu jest raczej mało ryzykowna, tylko czy potrzebna...

 

 

jeszcze muszę się z tym przespać ... wkleić silnik po raz kolejny, raz jeszcze przeglądnąć cały model i przygotowanie do próby nr 4 ...

I o to chodzi. Koniecznie filmuj. Będzie materiał do analizy.

Spytam pro forma: geometrię i wyważenie poprzeczne sprawdzałeś?

 

Jeszcze jedno. Do startu rozważ podniesienie prawej lotki o 1-1,5mm oraz ew. mniejsze śmigło.

 

Edit:

Czy cyrkle zaliczał (przechylał się) po oderwaniu obu kół od ziemi?

Jak dokładnie wyglądał lot, w którym przeleciał ten 20m odcinek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw to oblicz położenie sc. Potem wypuść model bez silnika albo z małum gazem z lekkim wypchnięciem z ręki najlepiej nad jakąś wysoką trawą. Po tym jak się zachowa dopiero wyciągniesz wnioski albo podzieisz sie z wynikami na forum i wtedy będzie wiadomo co poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lot nr 4 ... widać światło w tunelu a przynajmniej tak mi się wydaję. Na baldachimie miałem podłożone 1,5 mm żeby wyrównać górny płat bo wydawał się że jest pochylony co okazało się raczej mylne. Usunąłem te 1,5 mm i model poleciał z mniejszą tendencją na przechył ale nadal takowa jest.

Tym razem model poleciał i latałem nim około 2-3 minut ... w sumie lataniem to ciężko nazwać bo raczej to była walka z modelem. Ogólnie nadal ma tendencję do zawrotu w lewo a czasami nawet w prawo go ściągało ... podczas wykonywania zakrętu dwa razy wpadł mi w korek a dodam że nie robiłem nawrotu na małej prędkości ani nie przechylałem za to bardzo modelu. Przy dodawaniu gazu po mimo skłonu model idzie na śmigle do góry ale nie tak bardzo gwałtownie lekka kontra SW i idzie to opanować. Wyleciałem wyżej i wyłączyłem silnik ... model zaczyna nurkować ale gdy nabierze prędkości wychodzi sam z nurkowania. Jedynym mankamentem jest słaba reakcja na lotki ... mam wrażenie że to przez duży wznios dolnego płata kiepsko reaguje na lotki ... 

Próba lądowania zakończyła się kretem przy nawrocie do lądowania wpadłem w korek i poleciał w dół z wysokości około 20 metrów nad ziemią udało się troszeczkę z tego wyjść czego dowodem jest tylko pogruchotane podwozie i delikatnie potargane poszycie w okolicy podwozia. Straty w zasadzie znikome konstrukcja bardzo wytrzymała ... wieczorem postaram się pomierzyć model i dam znać w temacie ... dla pewności zapytam czy zbyt duży wznios dolnego płata może być powodem słabej reakcji na lotki ? Już się nastawiłem psychicznie na rozcięcie kadłuba żeby dostać się do szuflad na bagnety dolnego płata ... kadłub nie powinien za dużo ucierpieć na tym zabiegu. 
Oczywiście model będę badał jeszcze pod kątem ewentualność zwichrzeń płatów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zanim połączysz skrzydła łącznikiem V to wznios już występuje czy nie? Pisałem, że w moim dużym dopiero po połączeniu. Za to w elektrycznym jest jakby za mały. Może więc wystarczy na początek trochę wydłużyć łączni V lub nie łączyć z dolnym? Wznios niby zawsze ma wpływ na reakcje lotek. Nawet do tego, że gdy wychylałem drążek w prawo to model skręcał w ...lewo i odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zanim połączysz skrzydła łącznikiem V to wznios już występuje czy nie? Pisałem, że w moim dużym dopiero po połączeniu. Za to w elektrycznym jest jakby za mały. Może więc wystarczy na początek trochę wydłużyć łączni V lub nie łączyć z dolnym? Wznios niby zawsze ma wpływ na reakcje lotek. Nawet do tego, że gdy wychylałem drążek w prawo to model skręcał w ...lewo i odwrotnie.

Panowie, po co zmniejszać wznios? Ma się zwiększyć stabilność poprzeczna, czy wzrosnąć reakcja na lotki?

 

Przemo, o co chodzi z tym podkładaniem podkładki pod baldachim? Co było pochylone a już nie jest. Opisz, proszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reakcja na lotki bo model słabo reaguje. Trzeba walczyć z przechylem na lewą stronę choć czasem i walka była w drugą stronę. Z mniejsze wznios i zobaczę jak model będzie reagował na lotki.

 

Pochylony był górny płat ta podkładka miała go wyprostować ale pogarszala sprawę obecnie jest poprawa. Brakuje mi jeszcze dokładności w budowie. Wieczorem będę sprawdzał geometrię raz jeszcze. Dam znać jak pomierze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszając wznios skrzydła poprawi reakcję na lotki. To, że leci na skrzydło jeszcze o niczym nie świadczy. mój pierwszy lot Fokkerem E III wyglądał tak samo - start z kół zwalenie na skrzydło i gleba. Z ręki podobnie. Ale gdy rzuciłem mocniej poleciał pięknie.

Dopóki nie zobaczymy to wróżymy z fusów :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek prawdopodobnie równe kąty natarcia dolnego płata (nawet oryginał miał różne kąty zaklinowania dolnych płatów)

płat od strony zakrętu  ( lewy)0.5 stopnia więcej i wtedy spróbuj .

Reszta opisu to jak byś opisywał moje próby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.