Skocz do zawartości

PORADNIK DLA MODELARZY DOT. PRZECIĄGNIĘCIA


AKocjan
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

@robertus  Tak jak pisałem wyżej, pierwsza zasada dynamiki. Siła nośna równoważy  siłę ciężkości, więc zmiana prędkości pionowej  delta U = 0[m/s]. Samolot leci na stałej wysokości ponieważ wcześniej prędkość pionowa wynosiła 0[m/s], nic nie wpływa na jej zmianę ponieważ siły się równoważą. 
                   
Siła ciągu równoważy opór aerodynamiczny*, więc zmiana prędkości poziomej delta V=0 samolot leci ze stałą prędkością nadaną  wcześniej podczas przyspieszania / wytracania prędkości (gdzie nie zachodziła równowaga sił). 

Wybrałem taki przykład żeby nie komplikować, np podczas wznoszenia ze stałą prędkością wyglądałoby to znacznie bardziej skomplikowanie, trzeba byłoby użyć trygonometrii do wyliczenia równowagi sił ;) i w sumie film by się wydłużył nie wnosząc nic do tematu .(siła nośna jest zawsze prostopadła do kierunku lotu, a opór w jego osi ;) więc robią się takie jaja jak na rysunku poniżej :D . Ja tam się trygonometrii się nie boję, ale nie widziałem potrzeby  bezsensownego komplikowania tematu dla mojego przykładu ;) 
gfdgfdgdfgfdgdfgfdg.png.50f3a89e701fd795e63b63ffcc660de9.png

i tu znowu musi zajść równowaga pomiędzy wszystkimi siłami żeby samolot mógł się wznosić ze stałą prędkością po linii prostej :D . A jak one się rozłożą, to zależy od kąta wznoszenia, wartości siły nośnej itd ;) Temat na inny film bardziej teoretyczny, nie wiem czy takie analizy w modelarstwie się przydadzą 
pozdrawiam i przepraszam na rysunek wykonany w specjalistycznym oprogramowaniu CAD Paint ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, AKocjan napisał:

Siła ciągu równoważy ciężar, więc zmiana prędkości poziomej delta V=0 samolot leci ze stałą prędkością nadaną  wcześniej podczas przyspieszania / wytracania prędkości (gdzie nie zachodziła równowaga sił). 

Czekaj, dopiero co pisałeś, że siła ciągu równoważy opór a nie ciężar.

13 minut temu, AKocjan napisał:

siła nośna jest zawsze prostopadła do kierunku lotu

Zawsze? Nawet jak samolot jest przechylony na skrzydło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, AKocjan napisał:

Tak siła nośna jest prostopadła do kierunku lotu, nawet w zakręcie   (kierunek rozumiany jako wektor prędkości) 

Dla pewności zapytam bo mam wątpliwość, W widoku z boku ok, ale jak spojrzysz na samolot od tyłu to w którą stronę jest wektor siły nośnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, stema napisał:

 

Co chwila coś źle piszesz i potem poprawiasz lub Ciebie poprawiają.

To co to za poradnik?

@stema  z szybkości popełniłem błąd edycyjny, w filmie czegoś takiego nie ma. Sprawdzam zawsze, pierwszy raz coś takiego mnie się tutaj zdarzyło  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek wkłada pracę żeby przekazać jakąś wiedzę, do tego nawet jeśli się myli w niektórych kwestiach to forum jest właśnie po to by móc podyskutować, dzięki czemu inni mogą wszystko dodatkowo wyjaśnić za co ja doceniam i Arka i całą reszta której chce się dzielić wiedzą i wyjaśniać pewne sprawy. Z podejściem takim, że jeśli ktoś się dostatecznie nie zna to niech nie pisze, moglibyśmy zupełnie tutaj nie pisać... A właśnie dzięki takim filmom i postom wyjaśniającym pewne sprawy laikom, ktoś może wejść łatwiej (lub w ogóle) w modelarstwo, tak jak ja oglądając kiedyś poradniki nawet z głupim połączeniem serw itp. Tak teraz mogę poczytać opinie wszystkich tutaj piszących i wysunąć jakieś własne wnioski :) 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Choć nie jestem fanem tego wątku i też uważam, że tytuł jest, oczywiście jak dla mnie trochę niefortunny, to Arek może pisać i mylić się w tym wątku. Cóż jest tylko człowiekiem a wedle powiedzenie, że nie myli się tylko ten co nic nie robi, wychodzi na to, że najlepiej byłoby nic nie pisać na tym forum. Arek nie jest ani pierwszym i na pewno nie ostatnim który się myli.

Jak widać koledzy (czytaj Robert:)) są czujni i ewentualne przejęzyczenia (bo tak to odbieram) szybko wyłapują i autor jak widać je poprawia.

 

Od siebie dodam, że wątek miałby nawet duży sens gdyby go dokładnie wyczyścić oraz gdyby autor go w jakiś sposób usystematyzował, uporządkował. No i inaczej, może bardziej chwytliwie, zmienił tytuł wątku.;)

Ale to jest wątek Arka, więc to on decyduje jak i co chce pisać, a że trzyma się ram czyli nie pisze o religii, polityce i nie dotyka personalnie nikogo więc... .  

 

 

PS.

A osobom którym się nie podoba pisanie Arka radze po prostu nie czytać lub omijać wątek.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, czarobest napisał:

Arek wkłada pracę żeby przekazać jakąś wiedzę, do tego nawet jeśli się myli w niektórych kwestiach to forum jest właśnie po to by móc podyskutować, dzięki czemu inni mogą wszystko dodatkowo wyjaśnić za co ja doceniam i Arka i całą reszta której chce się dzielić wiedzą i wyjaśniać pewne sprawy. Z podejściem takim, że jeśli ktoś się dostatecznie nie zna to niech nie pisze, moglibyśmy zupełnie tutaj nie pisać... A właśnie dzięki takim filmom i postom wyjaśniającym pewne sprawy laikom, ktoś może wejść łatwiej (lub w ogóle) w modelarstwo, tak jak ja oglądając kiedyś poradniki nawet z głupim połączeniem serw itp. Tak teraz mogę poczytać opinie wszystkich tutaj piszących i wysunąć jakieś własne wnioski :) 

 

Jako moderator czesc wypowiedzi bym podciagnal nawet pod hejt, ktory obecnie jest objety jakas klauzula prawna. Odpusccie panowie ... macie cos do niego napiszcie mu na pw, nie wieszajcie go publicznie. Wedlug mnie mial bardzo dobre przedsiewziecie, staral sie a wy zamiast pomagac i pisac uwagi, publicznie go linczujecie. Straszna "polskosc" tu wychodzi i dziwnie sie zaczyna robic ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, stema napisał:

Proponuję zmień te wszystkie Twoje "PORADNIKI ..." na np. "Moje przemyślenia"?

...

 

16 minut temu, Konrad_P napisał:

,,,

Ale to jest wątek Arka, więc to on decyduje jak i co chce pisać, a że trzyma się ram czyli nie pisze o religii, polityce i nie dotyka personalnie nikogo więc... .  

...

 

Czyli może dopisać: Jedyny prawdziwy PORADNIK DLA MODELARZY DOT. PRZECIĄGNIĘCIA???????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to jako laikowi zaczyna mi się klarować. Zbiorę wszystkie moje pytania w jednym poście.

Analizuję więc dalej i w 1:50 - przeciągniecie statyczne.

U mnie przeciągnięcie wygląda nieco inaczej, bo "nagle" nie zmniejszam prędkości, tylko łagodnie.  Czy zatem przeciągnięcie statyczne występuje tylko jeśli NAGLE (nie wiem czemu krzyknąłeś w filmie to słowo). Ano nie.

Gdy próbuję lecieć jak najwolniej na tej samej wysokości to podpieram się sterem wysokości i mimowolnie wraz z utratą prędkości go pogłębiam powodując jednocześnie zwiększenia kąta alfa. Aż do oderwania strug powietrza od skrzydła i mam przepadnięcie.

W Twoim filmie nie widzę związku między filmem z lądowania cuba a późniejszym omawianiem wykresów Cx i zmieniającego się kąta alfa. Być może jest to w domyśle, ale ja jestem laikiem i nie wyłapuję tego. Mówisz o zwalnianiu a potem o kątach alfa.

 

Przeciągnięcie dynamiczne w 4:02

W trakcie robienia zakrętu siła nośna się zwiększa - dlaczego? Skąd ona się bierze?

Tu taj też jakoś tak ni stąd ni zowąd przechodzisz do omawiania wykresu Cx.

 

5:11

Lekki górnopłat w przeciągnięciu opuszcza nos i odzyskuje siłę nośną - widać na filmie. Mój PC-6 Turbo Porter przeciąga jak myśliwiec zatem. Gwałtownie i bez ostrzeżenia zwala się na skrzydło. Wiesz może czemu?

 

6:00 przeciągnięcie a'la Su-47 - znalazłem informacje, że faktycznie przeciągniecie zaczyna się w rejonach kadłuba, jednak powoduje to gwałtowne wejście w przeciągnięcie, które się jeszcze bardziej pogłębia przez stratę siły nośnej w tylnej części skrzydła a co za tym idzie zwiększa się samoczynnie kąt natarcia. Tak jakbyś wychylił ster wysokości.

Cytat

Forward-swept wings are unstable in a stall, since the wing root stalls first (at the rear of the plane), creating a tendency for the aircraft to pitch upwards and worsen the stall. In addition, the tendency of the wings to bend upwards due to lift forces (aeroelasticity) is worsened with a forward-sweep design and can lead to the wings breaking if not properly accounted for.

Prawdą jest to, że w początkowej fazie przeciągnięcia lotki jeszcze jako tako działają.

 

6:16 wydłużenie płata a przeciągnięcie. Rozwiń proszę.

 

6:24 wpływ SC na przeciągniecie. Rozwiń proszę. Eksperymentowałem kiedyś z tylnym SC i poza niesamowitą czułością na sterowanie nie zauważyłem łatwiejszego wejścia w przeciągniecie.

 

7:50 w trakcie zakrętu wzrasta opór aerodynamiczny i dlatego trzeba dodać gazu? Możesz wyjaśnić, bo pewnie się mylę, ale po to dodaje się gazu w zakręcie, żeby nie stracić na wysokości bo  siła nośna musi zrównoważyć oprócz ciężaru również siłę odśrodkową a konkretnie ich wypadkową wektorową.

 

8:10 przeciwdziałanie przeciągnięciu przez operowanie sterem wysokości.  Jak na filmie to chyba działa tylko w locie normalnym. W locie odwróconym, a różnie może być jak model przeciągnie, myślę, że oddanie drążka pogorszyło by sytuację. Ale to skrajny przypadek i możesz pomyśleć, że szukam dziury w całym. Ja jednak jako laik zrobiłbym tak jak zalecasz.

 

8:32 ciekawa sytuacja, nie zdarzyła mi się nigdy. Wiesz dlaczego tak Ci obróciło model?

 

I to chyba wszystko...dlaczego tak dużo punktów?

W firmie mamy taki sposób na testowanie procedur. Dajemy świeżo napisaną procedurę do przeczytania zupełnemu laikowi w temacie i pytamy go czy wszystkie kroki są dla niego zrozumiałe.

W przeciwieństwie do nas, piszących tę procedurę, nie zna naszych skrótów myślowych i oczywistości. Zwykle procedura wraca z powrotem na warsztat bo okazuje się, że nie napisaliśmy wielu kluczowych informacji.

I ja zrobiłem właśnie taki test Twojego poradnika.

 

PS. Acha i żeby było jasne, tak jak pisałem Ci w grupie na facebooku nie uważam, że twoje filmy są złe na wskroś, tylko jak chcesz się kreować na autorytet to niestety poprzeczka rośnie. Liczę na wyjaśnienia moich wątpliwości z Twojej strony @AKocjan

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.