Jump to content

Recommended Posts

Oj długo się zastanawiałem co by tu zbudować następnego, ogólnie pomysłów było dużo ale wybór padł jednak właśnie na ENERGY.

Plany jak i poradnik z budowy możecie znaleźć pod tym linkiem http://marekcm.pl/En...3D/poradnik.php

Napęd oczywiście elektryczny, silnik najprawdopodobniej TURNIGY 3536/6 lub SilverBlue oznaczenia nie pamiętam ale mocowo wychodzi 480 W i 1000 kv czyli dość zbliżony do TURNIGY.

Co do zasilania mam zamiar zmieścić pakiet 3S 2200 mah i mam ogromną nadzieję że nie obciążę tym za bardzo modelu ;)

Rozpiętość 920 mm

Długość 860 mm

Waga w poradniku widnieje 850 g ale znając siebie będzie pewnie o wiele wyższa :P

 

Tradycyjnie zaczynamy od budowy skrzydła i na dzień dobry zrobiłem wzorniki i tyle

post-8897-0-01224800-1375008487_thumb.jpg

... obecnie czekam na święto matki boskiej pieniężnej co by zamówić balsę i sklejkę by ruszyć konkretniej z budową :)

 

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

Pracę powoli ale powoli ruszyły do przodu :) udało mi się jeszcze w domu znaleźć troszeczkę sklejki i balsy 1,5 mm i w sam raz starczyło na 12 żeberek. Rano podłubałem i do południa skrzydło było już w takim stanie

post-8897-0-17612800-1375298406_thumb.jpg

 

post-8897-0-18190600-1375298420_thumb.jpg

 

po południu udało mi się zakupić w lokalnym i bardzo malutkim sklepie modelarskim troszeczkę balsy 1,5 mm a na wieczór skrzydło wygląda tak :)

 

post-8897-0-68181900-1375298491_thumb.jpg

 

post-8897-0-61643500-1375298499_thumb.jpg

 

Na dzisiaj koniec ...

 

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

Robert faktycznie trzeci ;) ogólnie bardzo spodobała mi się tak konstrukcja i trzeba taką zbudować. Jutro jadę do abc po sklejkę na kadłub. Chodził za mną a w zasadzie jeszcze chodzi jakiś dwu silnikowiec ale padło wcześniej na Energy. Do modelu mam zamiar zamontować jakieś najprostsze oświetlenie w stylu migających diod koloru zielonego na prawym skrzydle i czerwonego na lewym skrzydle a do tego światło stroboskopowe od spodu kadłuba. Zamiar jest żeby oświetlenie było delikatne a za razem widoczne :) oświetlenie oparte oczywiście na układzie atmega.

Link to comment
Share on other sites

Mirku jest 8 żeber ze zwykłej balsy 1.5 mm i 4 żebra ze sklejki 1.5 mm. Żeberka szlifowałem na szlifierce taśmowej super sprawa polecam :) a ostateczny szlif już papierem 120 na kostce. Co do otworów to one wcale nie są ładne, a do idealnego koła to im dużo brakuje ;) otwory wycinałem tak jak w poradniku piłą włosową tylko uważałem co by wzornika nie przeciąć bo jest wykonany ze sklejki 3 mm a nie z metalu jak to konstruktor Energy radzi. Po wycięciu większe nierówności w otworach szlifowałem zaokrąglonym pilnikiem albo papierem ściernym naklejonym na drewniany walec. Co do kleju to większość skrzydła na rzadkim CA a wypełnienia między dźwigarowe Pattex Express do drewna egzotycznego chwyta po 5 minutach a pełna wytrzymałość dopiero po 24 h. Kadłub też nim będę kleił bo spoina po wyschnięciu robi się bezbarwna i wypełnia ubytki w drewnie co mi raczej efektu nie popsuje bo cały model mam zamiar okleić folią transparentną, ale z tym końcowym efektem to się okaże jak wyjdzie :P

Link to comment
Share on other sites

dzieki, patrzac na inne twoje modele napewno wyjdzie super, ja narazie sie bawie z depronem tzn z arbitronem, u mnie balsa narazie sluzy za wzmocnienia itp, no i nie mam wprawy w lataniu modelami ,dlatego na balsowe modele moge tylko popatrzec i po podziwiac te piekne konstrukcje, pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

Cały czas do przodu :)

może najpierw od skrzydła choć za wiele się w nim nie zmieniło za wyjątkiem doklejenia zakończeń choć czeka je jeszcze obróbka mechaniczna ;)

post-8897-0-69787300-1375731124_thumb.jpg

 

gniazdo na serwo lotki

post-8897-0-98777000-1375731145_thumb.jpg

 

Od piątku powoli zacząłem działać coś przy kadłubie z racji że coś mi się plany chyba źle posklejały i wyszło mi delikatne przekłamanie o 1,5 mm wyciąłem wręgi kadłuba ze sklejki 1,5 mm i 2 mm co by się przekonać że skrzydło wejdzie w wyznaczone miejsce w kadłubie ... komplet prawie wszystkich wyciętych wręg

post-8897-0-52033300-1375731160_thumb.jpg

 

oczywiście zrobiłem od razu mocowanie pod silnik na nakrętkach kłowych M3

 

post-8897-0-17281100-1375731399_thumb.jpg

 

od strony kadłuba

post-8897-0-06308500-1375731307_thumb.jpg

 

 

przymiarka wszystkich części przed klejeniem

 

post-8897-0-46973000-1375731446_thumb.jpg

 

 

... potem nastąpiło klejenie a po klejeniu tak się rozpędziłem że nawet nie wiem kiedy poszły pod brzeszczot jeszcze cztery wręgi a ucięcie do wymiaru czterech listew sosnowych 3x5 też nie zajęło dużo czasu więc kadłub wygląda tak na obecną chwilę :P

 

post-8897-0-16097500-1375731596_thumb.jpg

 

post-8897-0-53922800-1375731606_thumb.jpg

 

i na koniec delikatna przymiarka skrzydła do kadłuba ... obecna waga modelu w tym stanie to 187 g ...

post-8897-0-72847700-1375731777_thumb.jpg

 

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

Tak w ogóle to nie lepiej przymocować serwa przy samych sterach? Moim z zdaniem w modelach akrobacyjnych, opór jaki napotyka serwo podczas wykonywania ruchów na ziemi powinien być jak najmniejszy po to, żeby całą jego siłę wykorzystać na duże wychylenia pow. sterowych.

Link to comment
Share on other sites

Nie sądzę z resztą buduje do tej pory wszystko zgodnie z poradnikiem. Link podany w pierwszym poście. Otwory na poprowadzenie bowdena są zaznaczone na każdej wrędze tak że ufam w 100 % autorowi projektu ;)

Bartku w porównaniu do moich obecnych akrobatów to Energy jest malutkim modelem teraz jak mam już jakiś zarys kadłuba to mam zamiar wsadzić tam silnik 313 W a nie 500 W jak planowałem na początku budowy i zamiast pakietu 2200 3S pakiet 1300 3S choć bardzo bym chciał 2200 3S. Oczywiście osobiście bardziej wolę popychacze np węglowe jak bowden ale powtórzę że ufam w 100% autorowi tego modelu i buduje jak on radzi. Z drugiej strony moje umiejętności akrobacyjne w skali od 1 do 10 oceniam na 2 tak że bowden w zupełności wystarczy. Serwa na ogonie mogą skomplikować sprawę z wyważeniem. Autor zaleca silnik spalinowy o poj od 1,5 do 2,5. Waga np silnika 1,5 cm to jakieś 160 g a mój silnik elektryczny waży 80 g a pakiet 1300 który planuje dać to ponad 100 g wiec suma to jakieś 180 g a bardzo chciałbym uniknąć dorzucania balastu a jak będzie to sprawa wyjdzie w dalszej części budowy ;)

 

EDIT ....

wrzucam fotki w porównaniu Energy do Madman'a o rozpiętości 1,1 m

post-8897-0-75820500-1375769341_thumb.jpg

 

post-8897-0-56348500-1375769352_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja latałem na pakiecie 2200mAh, ładnie się wyważa. Silnik ,to Welgard WA28-14-06. Model tylko w nazwie ma 3D.

Nawet nie wiem Pan jak bardzo mnie ta wypowiedź ucieszyła ;) jak ma tylko w nazwie 3D to też super ponieważ moja akrobacja kończy się i zaczyna na pętli, beczce i locie plecowym więc reasumując model będzie w sam raz dla mnie ;)

Link to comment
Share on other sites

Z tym Panem ,to bez przesady :) .To był mój drugi model ,więc wiadomo jakie były moje umiejętności w tym czasie. Latało się świetnie,aż do momętu małego kreta :) .Kadłub złamał się w miejscu mocowania skrzydła. Silnik był mocowany nie do wręgi .Miał łoże zrobione z 4 śrub, chyba 40mm. Mam prawie skończony drugi model ,jest troszeczkę większy-po prostu listwy na dżwigary są w całości ,czyli metrowe. W tym modelu zrobiłem domek do mocowania silnika. Wręga silnikowa ma otwór na rozmiar pakietu, tak żeby pakiet wchodził aż do domku.Wyważa się bez problemu.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo ładne i czyste wykonanie, aż miło się patrzy ;)

Zwróć uwagę co napisał kolega dziobak "Kadłub złamał się w miejscu mocowania skrzydła." pomyśl nad jakimś dodatkowym wzmocnieniem tego elementu bo faktycznie jest tam bardzo wąsko.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki :) z tym wzmocnieniem to już raczej może być za późno wszystko sklejone i za bardzo nie widzę już możliwości zrobienia otworów we wręgach na podłużnicę wzdłuż kadłuba ... jak połamie kadłub to przy budowie następnego na pewno o tym pomyśle:) dziękuje i jakiekolwiek inne uwagi mile widziane. Obecnie stanę z budową na małą chwilę bo muszę zreanimować mojego małego motoszybowca Mikrusa z zestawu od Pana Mirka Galbarczyka bo przez zaklinowanie się zebatek w serwie SW troszkę się połamał :(

Link to comment
Share on other sites

Prace nad Energy posunęły się co nie co do przodu ...

garb oklejony balsą 1,5 mm i wyszlifowany, zrobiłem gniazda pod stateczniki i spód kadłuba wyklejony balsą 1,5 mm

post-8897-0-35860800-1376069894_thumb.jpg

 

Zabudowany koniec kadłuba oraz wklejone bowdeny i wyszlifowane (zdjęcie jeszcze zrobione po szpachlowaniu ale przed szlifowaniem) Bowdeny wklejałem na soudalu, który ładnie wypełnił szczeliny wokół nich

post-8897-0-44226700-1376070002_thumb.jpg

 

Wyciąłem wręgi kabiny ze sklejki 2 mm

 

post-8897-0-24119400-1376070257_thumb.jpg

 

a reszta to już tylko docięcie i wklejenie listew sosnowych 3x3 mm

post-8897-0-70828800-1376070296_thumb.jpg

 

przymiarka kabiny

post-8897-0-59582800-1376070314_thumb.jpg

 

Powoli trzeba pomyśleć już nad rozmieszczeniem oświetleniem i tutaj muszę się uśmiechnąć do pewnego użytkownika naszego forum :P może przeczyta a jak nie to się zadzwoni :lol:

a dodam że bowden przesuwa się bez jakich problemów ;)

 

CDN ....

Link to comment
Share on other sites

Okleiłem kabinę balsą 1,5 mm i

post-8897-0-12204100-1376123571_thumb.jpg

pojawiły się pewne wątpliwości odnośnie mocowanie kabiny do kadłuba ...

EDIT ...

w poradniku z budowy jest pokazane jak zrobić mocowanie za pomocą kawałka butelki po napoju ale za bardzo nie podoba mi się taki sposób mocowania i zdecydowałem się na magnesy neodymowe. W klapce wkleiłem poprzeczkę a w poprzeczkę magnes neodymowy okrągły o średnicy 8 mm

post-8897-0-13711500-1376141698_thumb.jpg

 

od strony kadłuba też zrobiłem mocowanie na magnes neodymowy o identycznej średnicy

 

post-8897-0-60239700-1376141757_thumb.jpg

 

Kabina na miejscu trzyma bardzo mocno

post-8897-0-15600500-1376141789_thumb.jpg

 

Energy dostało dzisiaj podwozie z drutu 3 mm i pierwszy raz stanęło na nogi

post-8897-0-65748100-1376141835_thumb.jpg

 

 

post-8897-0-73282900-1376142019_thumb.jpg

podwozie jeszcze do poprawy bo jakieś takie pokraczne się wydaje i stanowczo za szeroki i ciut za wysokie, obecnie końcówka śmigła jest nad ziemią jakieś 7 cm a zrobię tak od 6 do 5 cm ...

CDN ...

Link to comment
Share on other sites

Cicho w temacie i wychodzi niezły monolog ;) ... ale cóż będę uparty i będę zanudzał was tą relacją aż do samego końca :P

Zabrałem się za usterzenie ... jako pierwszy zrobiłem statecznik poziomy i pierwsza przymiarka do kadłuba

post-8897-0-88175600-1376294833_thumb.jpg

 

potem zrobiłem dwie połówki SW

post-8897-0-30913800-1376294891_thumb.jpg

 

Z drutu stalowego 1,5 mm wykonałem łącznik połówek SW

post-8897-0-47728400-1376294941_thumb.jpg

 

I przerobiłem podwozie i teraz jestem usatysfakcjonowany i nie wygląda już jak pokraka.

post-8897-0-76469700-1376295749_thumb.jpg

 

post-8897-0-60995400-1376295762_thumb.jpg

 

Fundusze na ten miesiąc się powoli kończą więc zabieram się za rozmieszczenie oświetlenia w modelu. Wybrałem już wstępnie kolor i zdecydowałem się na folię oracover transparent fluorescent yellow sądzę że 2 metry foli starczy mi na cały model i zostanie na ewentualne poprawki ;)

do tego będą wstawki z foli w białą niebieską szachownicę i napis na skrzydle od góry i dołu

post-8897-0-22063600-1376295612.png

 

a na SK

post-8897-0-40497700-1376295639.png

 

CDN

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.