Jump to content

Recommended Posts

Michał, ty zostaw chłopaka w spokoju :)  Sobie przypomnij jak sam miałeś jego lata. tez ''pistolet" byleś, jak każdy w tym wieku.

Niech buduje :)

Obiecane rysunki

Wieczorem jak dobrze pójdzie będą następne

-----

teraz co do samej budowy. ja myślę,że jeżeli motorek ma być wykonany w "stylu epoki", to materiały użyte do jego budowy, także powinny być z epoki... O PA6 nikt z modelarzy  mógł w tamtych czasach nie wiedzieć. Bralo się wtedy co było do zdobycia (tak myślę ;) ) Więc chyba to PA4 może być nawet bliższe materiałom z tamtych czasów :) I jeżeli Twój technolog nie pogoni Cię z tym materiałem, i maszyna to obrobi, to zrób to z PA4, ale PA6 do tej roboty o wiele bardziej się nadaje..

A.C.

 

post-197-0-69032600-1398263859_thumb.jpg

post-197-0-28907700-1398263891_thumb.jpg

post-197-0-08759100-1398263913_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie,moja prośba; Zostawcie chłopaka w spokoju. Zniechęci się w końcu i nic nie zrobi. Na tej uczelni ma pewne możliwości i jak się za to zabiorą fachowcy to może coś z tego być. Pokaże rysunki i wystarczy. Może ktoś Mu to wyrzeźbi. A jakt en projekt doprowadzi do końca to w moich oczach będzie kozak :)

Wieczorem czasu nie będę miał więc resztę dokumentacji wstawię teraz.

Myślę,że tego śmigła robić nie musisz, ale całą resztę jak najbardziej :)

Masz, więc całość. Jeżeli któremuś z kolegów ta dokumentacja na coś się przyda to bardzo będę się się cieszył.

Kuba czekam na efekty :)

Andrzej

post-197-0-69369700-1398265427_thumb.jpg

post-197-0-63442600-1398265447_thumb.jpg

post-197-0-35713900-1398265521_thumb.jpg

post-197-0-81743800-1398265541_thumb.jpg

post-197-0-82457900-1398265558_thumb.jpg

post-197-0-71298000-1398265578_thumb.jpg

post-197-0-69851800-1398265596_thumb.jpg

post-197-0-61570700-1398265617_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki. Mam nadzieję, że tu wszystko jest. Zakładam nowy temat, gdzie bd powoli odtwarzał klasyka, żeby tu nie śmiecić. 

Zrozumiałem intencje Andrzeja. Spróbuje załatwić materiały z epoki i odtworzyć go jak najlepiej. Dlatego też prosiłem o jakieś zdjęcia. 

Uprzedzam wszystkich chętnych do komentowania, że możliwość dodawania komentarzy na czas prac bd wyłączona. Z wiadomych powodów.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym prosił by Ci co nie chcą pomoc nie komentowali i nie zniechecali. To w niczym nie pomaga i nie różni się od trolowania na innych forach o dużo niższym poziomie intelektu ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem Kacper po co zczyściłeś temat - choć nie do końca, zostawiłeś opinie nie merytoryczne lecz popierające.
Z tego co wiemy sam pracujesz na CNC, więc chyba zdajesz sobie sprawę, że większość wypowiedzi Kuby mają się nijak do rzeczywistości.
Pomijam wpadki ze znajomością materiałów, a wypowiedzi na temat tolerancji i pasowań pozostawię bez komentarza.
I wcale nie chodzi tutaj o znierchęcenie Kuby do prac tylko o sprowadzenie go do poziomu rzeczywistości.
Zamodelowanie czegoś w 3D (mając model nie wiem czemu nie wykonuje dokumentacji płaskiej - nawet dzisiaj to podstawa),
a wykonanie na podstawie tego modelu dziełającego prawidłowo urządzenia to całkiem dwie różne sprawy, że pominę już dobór materiałów który musi uwzględniać między innymi rozszerzalność cieplną współpracujących elemetów. Pewne rzeczy można oczywiście wyliczyć teoretycznie, ale nie zawsze jest to możliwe, a dodatkowo trzeba mieć do tego dobre przygotowanie teoretyczno-merytoryczne i doświadczenie.
Kuba piszesz o filetach na krawędziach - na modelu to ładnie wygląda, tylko czy zdajesz sobie sprawę o ile wydłuży to czas maszynowy?
Filety dajemy tylko tam gdzie są niezbędne!
Ktoś powie - że takie podejście wyklucza wszelkie nowinki, że "zabija" się inicjatywę, jest w tym ziarno prawdy, ale również warto pamiętać iż szkoda czasu na powtórne otwieranie drzwi.
Jeszcze jedno rysunki wstawione przez Andrzeja są zwymiarowane nominalnie bez żadnych tolerancji - zobaczymy czy Kuba na dokumentacji płaskiej wstawi tolerancję, tu nie zawsze pomoże wiedza teoretyczna tu potrzebne jest doświadczenie z iluś przeprowadzonych wcześniej prób.
Kto nie projektował od zera i nie wykonywał z tego projektu urządzenia - ten nie zdaje sobie sprawy z pojęcia prototypu.
Nie powiem zdarza się tak - iż projektu się nie poprawia - jest trafiony w punkt - ale wierz mi Kuba to są raczej wyjątki potwierdzające regułę.
I wiem co mówię parę ładnych lat projektuję.

Kojani

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lubię przyjmować uwagi, ale ile można. Z pewnością nie we wszystkim mam rację, ale tak to z mojej strony wygląda. Możecie mieć pretensje do systemu nauczania, że inżynier nie bd potrafił tokarki obsłużyć. ja uważam, że to podstawa. Ale ani nie mam na to czasu, ani możliwości. Uczyć się bd całe życie.

 

I każdy jeden z Was może mi wyrzucić jakiś błąd i powiedzieć mi jaka jest prawda. Tylko ludzie po co? Żeby mnie zniechęcić? Bo komuś swoją konstrukcją zrobie krzywde? Jak coś zrobię źle to trudno. Poprawie. 

 

Czytam te zagraniczne fora i tam nie ma czegoś takiego... Ludzie robią, mylą się, a i tak jest super.Jesteśmy społeczeństwem malkontentów, ludzi nieszczęśliwych.

Jeżeli ktoś ma mi coś poważnego do zarzucenia to niech mi pomoże przy Staszku. Weźmiemy robotę na pół i ta trudniejszą część zrobi ta osoba, a tą łatwiejszą ja. Może wtedy zrozumiem swoje błędy?

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/45096-budowa-samozap%C5%82onu-staszek-5ccm/

 

tu bd prowadził relację. DLA ZAINTERESOWANYCH i CIERPLIWYCH. dzięki

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Końcu coś sensownego, właśnie o tym Kojani mówiłem. Narysuje ktoś bez pojęcia filetów, czy nastawia znaczków a potem w warsztacie się w głowę pukają kto to projektował i klną. Zasadniczo, żeby być dobrym  konstruktorem trzeba postać przy maszynie swoje i wiedzieć to czego nie wie książkowy mol. Szkoda, że kasujecie wpisy na forum. Mam nadzieje , że autor tematu spotka się kiedyś z podstawami , które próbuje ruszać nie mając o tym pojęcia.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przemyślałem sobie na spokojnie ten temat i powiem szczerze, że generalnie to nie tak to sobie do końca wyobrażałem.

Czymże w moim odczuciu jest zbudowanie silnika?

Celowo pomijam etap projektowania, gdyż gotowych projektów jest tyle, że budując swój pierwszy silnik najlepiej wykorzystać jakąś sprawdzoną konstrukcję, no może z kosmetycznymi zmianami.

Budowa silnika - to w mojej ocenie wytworzenie jego poszczególnych części i złożenie ich do kupy tak aby silniczek w efekcie zaczął pracować.

Kto więc będzie wykonawcą silnika?

Czy ten kto wykona jego części czy ten kto doprowadzi do ich właściwego spasowania, zmontowania i w końcowej fazie uruchomienia motorka?

Dla mnie na miano wytwórcy (wykonawcy) silniczka zasługuje osoba, która zrobi go fizycznie od początku do końca. 

Podobnie jest z moim rozumieniem pojęć "modelarz" i "użytkownik sprzętu modelarskiego" - modelarz to gość, który potrafi wykonać model z ogólnie dostępnych materiałów typu deska itp. natomiast użytkownikiem jest gość kupujący gotowca, który zarazem modelu samodzielnie wykonać nie potrafi. Osobiście znam wielu modelarzy, którzy modeli już nie budują - głównie z powodu braku czasu, znam też kilku użytkowników sprzętu, którzy w kolejnym etapie swojego rozwoju stali się modelarzami z krwi i kości - nauczyli się modele budować.

Taka mała dygresja nomenklaturowa mnie naszła.

Nie mniej jednak bardzo się ucieszę jak zobaczę wykonany w całości w naszym kraju miniaturowy silniczek spalinowy z zapłonem adiabatycznym, bez względu na to kto go wykona i kto go poskłada (co wbrew pozorom wcale nie będzie takie łatwe)...

Raz jeszcze życzę powodzenia!!!

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adiabatyczna przemianą można by określić sprężanie  mieszanki i rozprężanie gazów. Zapłon jest samoczynny i wynika z uzyskanej podczas przemiany adiabatycznej temperatury. Bardzo mi się podoba to co napisałeś, i w pełni popieram. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też się zgadzam z Pawłem, opisałbym to przez analogię do muzyki rozrywkowej: są piosenkarze i są "songwritterzy"- pierwsi fajnie śpiewają, ale utwory. które im, albo nawet nie im ktoś napisał- czyli jak w X-faktorze. Ci drudzy, takiego "covera" też czasem wykonają, ale tym, co podnosi ich wartość, to utwory, które sami tworzą. W moich oczach to daje jednak przewagę, ale to wszystko przy założeniu, że modelarstwo to też jakaś twórczość i kreatywność. W samym tylko użytkowaniu modeli, czyli kupowaniu i lataniu gotowcami też można pewnie dużo sensu znaleźć. i w ten sposób weszliśmy w nową dziedzinę: filozofię modelarstwa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W temacie autor zawarł słowo : skonstruowania.

Jednak wszystko do czego się ogranicza to pokazanie , że opanował w jakimś tam stopniu program komputerowy. I to nie do obróbki części silnika, a tylko do narysowania, a wręcz tylko namalowania tegoż.

 

Bo rysunek  zawierałby przynajmniej materiały, sposoby obróbki cieplnej czy pasowania poszczególnych wymiarów. A tego tam nie ma. Więc jest to tylko malunek.

O technologii silnika sam pisze , że nie ma pojęcia, to samo tyczy się materiałoznawstwa.

Bo gdyby miał pojęcie to zapytałby chociaż, czy może lepiej byłoby obrobić wał wraz z czopem zgrubnie, czy może go nawęglić, potem zahartować i przeszlifować, miałby zapewne wiele konkretnych pytań, na które na pewno znalazłby odpowiedzi na tym forum. Ten wał to tylko przykład.

Bo przecież są tu fachowcy mający w tej dziedzinie ogromną wiedzę i teoretyczną i praktyczną.

 

Więc o czym tu deliberujemy?

Uda mu się to, czy nie?

Pewnie, że nie uda.

 

Jeśli projekt zostanie doprowadzony do końca, to przecież nie dzięki autorowi tego tematu.

Proponuję zauważyć, że pomimo tego , iż jeszcze nic nie jest gotowe, to autor już prowadzi akcję marketingową.

 

Marketing czego? obietnic?

 

 

 

A może to tylko prosty sposób na zaliczenie pracy ? 

Dacie mi pomysł, ja go skopiuję i jestem zadowolony?

Bo mam zaliczenie.

O to tu chodzi?

 

Jestem przekonany, że nie tylko ja tak to widzę i stąd zapewne tyle tych usuniętych w temacie postów.

Ten będzie pewnie następny.

 

Pozdrawiam

 

Edit:

Jedyne co udało mi się uzyskać w tym temacie to nie odpowiedzi,  czy dyskusja merytoryczna, do której zgłaszam swój akces , ale 8 punktów karnych.

Od moda oczywiście, nic nie wiedzącego o motorkach.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juz przed kilku laty pisalem ,ze jezeli ktos jest chetny do wyprodukowania jakiegos silnika spalinowego niech zacznie od silnika WICHER 2,5 ccm ,ktorego plany sa w ksiazce pana W ,Schiera "miniaturowe silniki spalinowe " ...po co szukac jakis wyszukanych konstrukcji ,planow ?...

Jezeli ktos sie zdecyduje  prosze zrobic go w 2 egzemplarzach ...jeden kupie chetnie...

Pozdrawiam wszystkich motorkowcow....JC 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten silnik to nie ,żaden "STASZEK", tylko SIM-1, Nawet pan Schier o nim wspomina w swojej książce. To, że silniki na podstawie tych planów były budowane, i użytkowane, nie ulega dyskusji. Na dowód tego,że i w tamtych czasach modelarze mieli wątpliwości,poniżej skan odpowiedzi konstruktora na zadane pytania.

W tych archiwalnych czasopismach SKRZYDŁA I MOTOR, jest wiele opisów modeli budowanych w tamtych czasach. I wiele z nich było napędzanych właśnie, silniczkami SIM-1. A że żadna firma ich nie produkowała, w odróżnieniu od podobnych motorków SIM-2b, więc mogły one stworzone tylko,metodą "chałupniczą". Myślę, ze nawet może się zdarzyć, że któryś z naszych kolekcjonerów, może mieć w kolekcji taki silnik, może nawet nie wiedzieć ,że to SIM-1 :)

A.C.

post-197-0-82648600-1398843037_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marku, kolekcjonowanie czegokolwiek bez odpowiedniej wiedzy (patrz - fachowej literatury - która nierzadko jest nie mniej cenna i trudna do zdobycia) jest po prostu bezcelowe i praktycznie niewykonalne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Staszek", to tylko nazwa robocza, skrót myślowy od nazwiska konstruktora. Na szczęście Andrzeju uzupełniłeś dokumentację, którą nam tu podałeś ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adiabatyczna przemianą można by określić sprężanie  mieszanki i rozprężanie gazów. Zapłon jest samoczynny i wynika z uzyskanej podczas przemiany adiabatycznej temperatury. Bardzo mi się podoba to co napisałeś, i w pełni popieram. 

Absolutnie nie.

Sprężanie i rozprężanie w silniku o zapłonie samoczynnym nie jest przemianą adiabatyczną albowiem zachodzi wtedy wymiana ciepła z otoczeniem (z cylindrem). Natomiast sam zapłon (w tym przypadku samozapłon) ma charakter przemiany adiabatycznej czyli bez wymiany energii cieplnej z otoczeniem...Paweł użył okreslenia bardzo poprawnie chociaż prawie nikt juz tak dzisiaj nie opisuje tego rodzaju silników.

Dla zrozumienia istoty przemiany adiabatycznej przypomnę, że w swoim czasie terminem "adiabatki" określano...męskie kalesony :D  co może to zrozumienie ułatwić...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie, sprężanie dzieje się w takim tempie , że naukowcy twierdzą jednak że  nie ma wymiany energii z otoczeniem . Tak jest określany silnik o zapłonie samoczynnym ale faktycznie to chyba na wyrost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Leszekm35
      Witam
      Jak w temacie szukam sobie na spokojnie boxera jak w temacie . Jak ktoś coś piszcie
       
      pozdrawiam
    • By Depesz
      Jak w tytule. Silnik dostępny TUTAJ.


    • By Scislov
      Witam. Ostatnio odbyłem pierwszy lot swoim własnym samolotem zrobionym ze styropianu, który oczywiście jak na pierwszy lot przystało, zakończył się kraksą . Ale może zacznę od początku. samolot ma masę wraz z osprzętem 850g, długość 90cm i rozpiętość 1,20m. Na jego pokładzie znajduje się arduino z modułem wifi oraz standardowe serwa do lotek. Sterowany jest przez przerobiony stary joystick od komputera, w którym również siedzi arduino. Mocy samolotowi dostarcza bateria 2000mAh 3s 40A, regulator esc 30A i silnik 2200KV dla samolotów do 1kg ze śmigłem 9x5. Tak więc, pierwszy lot odbył się w dosyć bezwietrznych warunkach, a samolot startował z ręki, jednak po chwili stabilnego lotu zaczęła się szarpanina z samolotem, był bardzo narwany i ciężko się nim sterowało. W planach było zrobienie kółka i zawrócenie, aby wylądować, jednak nawet próba lądowania na prostej skończyła się prawie że prostopadłym upadkiem na ziemię 😛. Środek ciężkości wydawał mi się dobrze umiejscowiony - na środku skrzydeł. Podejrzewam, że przyczyną takiego lotu było ustawienie w samolocie maksymalnie możliwego wychylenia lotek, ponieważ przed lotem myślałem, że przecież mogę mniej wychylić joystick, ale pewnie wiecie jak to jest podczas pierwszego lotu . Następnym razem zredukuje ich wychylenie, jednak nie wiem o ile %, żeby było dobrze. Pomyślałem, żeby może zaprogramować w samolocie żyroskop do korekcji lotu, aby łatwiej się sterowało, co myślicie? Zdaje mi się również, że trochę brakowało mu mocy, pomimo, że masa samolotu jest mniejsza od masy maksymalnej dla silnika. Jednak podczas pomiaru prądu(na mniejszym śmigle, ponieważ 9x5 zdążyłem połamać), wyszło tylko 12A z maksymalnych 28A, może da się zmieniać moc w regulatorze? Albo śmigło za małe, jakie polecacie? Jakie by było najlepsze? Czekam na wasze rady co trzeba zmienić, poprawić i przestawić, w modelach latających jestem całkowicie początkujący. Jeśli znacie odpowiedzi na pytania to prosiłbym odpowiedzieć na wszystkie, ponieważ potem dyskusja się ciągnie, a odpowiedzi na pozostawione w temacie pytania brak. Pozdrawiam .
      VID_20200511_181558(0).mp4
      A to filmik ze śmigłem 7x3,5.
      VID_20200511_174905(0).mp4 VID_20200512_144722.mp4
    • By Depesz
      Cześć.
       
      Jak w tytule. Silnik nowiutki. Cena dobra. Polecam. LINK.


    • By Stanislaw
      Witam
      W ramach porządków oddam czasopisma Modelarz z lat 70 - 80  , 25 sztuk. 
      Najchętniej odbiór osobisty.
       


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.