Jump to content

Dron spitfire jako bombowiec :)


 Share

Recommended Posts

Kupiłem od kolegi z forum warbirda napolskimniebie spitfire 120cm.

Po krótkim namyśle powstała z niego hybryda czyli dron myśliwiec jako bombowiec.

Przeznaczenie: zabawa w zrzucanie bomb do celu ręcznie i w trybie autonomicznym.

 

Wyposażenie:

Model epp od Marka.

Silnik 2212 o taki https://abc-rc.pl/silnik-2212-920kv-ccw, przy 4S i śmigle 9x6 ciąg ponad 1kg.

Serwa MG90s z metalowymi trybami, bardzo głośne ale właściwie niezniszczalne.

Regulator 80A z BEC 5A. Taki czarny. :)

Akumulator zyppy 1800mA 4S.

Mechanizm do zrzutu bomb wymyślony przeze mnie też na serwie mg90s.

Autopilot z GPS-em na apemie.

Buzzer turnigy ma zapiszcześ gdy będzie brakowało paliwa.

 

 

Waga całości to 944g.

 

Pierwotnie był silnik 500W ale po przeczytaniu starego tematu robertusa o dawaniu zbyt dużych silników, zrobiło mi się głupio i dałem 2212 920kV.

Czekam teraz na pogodę aby zrobić oblot nowego wynalazku.

 

Kilka zdjęć i porównanie do zwykłej ESY 80cm.

 

Na koniec filmik z testu zrzutu bomb, ciekawe jak to się sprawdzi w locie?c44af59adb6cc4e7.jpg

 

 

1121639ad8a8fe05.jpg

 

 

b15c7458b4928574.jpg

 

 

3845f374d4ea4f9c.jpg

 

63c0347fdd851886.jpg

 

61bf7fdbdd194df6.jpg

 

5811bb6298f6fa39.jpg

 

ef2df95dccc41948.jpg

 

7015840381263a5e.jpg

 

17df237a3796c7f2.jpg

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

...

Wyposażenie:

Model epp od Marka.

Silnik 2212 o taki https://abc-rc.pl/silnik-2212-920kv-ccw, przy 4S i śmigle 9x6 ciąg ponad 1kg.

Serwa MG90s z metalowymi trybami, bardzo głośne ale właściwie niezniszczalne.

Regulator 80A z BEC 5A. Taki czarny. :)

Akumulator zyppy 1800mA 4S.

Mechanizm do zrzutu bomb wymyślony przeze mnie też na serwie mg90s.

Autopilot z GPS-em na apemie.

Buzzer turnigy ma zapiszcześ gdy będzie brakowało paliwa.

...

post-8532-0-81971400-1498424187_thumb.jpg

Zwracam Twoją uwagę, że ugotujesz ten silnik!

Link to comment
Share on other sites

Ten silnik występuje pod różnymi nazwami z różnymi parametrami.

Jedne i drugie parametry można włożyć między książki:)

Są to silniki stosowane jako zamienniki DJI i dlatego producenci piszą bzdury aby tylko wypchać towar.

Jedyne silniki które do tej pory sprawdziłem i mają zgodne zadeklarowane parametry to EMAXy. 

Tutaj piszą że ma nawet 320W przy 5S.

http://www.dys.hk/ProductShow.asp?ID=99

Silnik sprawdzałem na hamowni i nie wychodzi tak zle.

Jest bardzo ciepły ale nie na tyle aby się spalił. Fakt latając 10min. na pełnym gazie mógłby się zagotować 

ale nie zawsze lata się na "full". Po locie jest ciepły i można go trzymać ręką więc nie jest tak zle.

Dzisiaj jak znajdę czas to zrobię wykres z hamowni.

Link to comment
Share on other sites

Silnik klasy 2212 (te cyferki to wymiary statora - jego średnica i wysokość) będzie według mnie za słaby do tego modelu.

Używałem całkiem sporo podobnych silników o różnych kV i ogólnie są bardzo fajne, ale: do modeli o 1/2 lżejszych i z zasilaniem 3s.

Nie wiem, być może ten konkretny faktycznie jest nawinięty hiper super drutem i ma wklejone jakieś bajeranckie magnesy, że wydoli przy zasilaniu powyżej 3s - ale jakoś w to wątpię ;) 

Te 320 W to  maksymalna teoretyczna moc elektryczna,  nijak takiej mocy nie osiągniesz w normalnym użytkowaniu.

Marek do warbirdów Xl zaleca silniki o mocy od 300 W, ale realnych 300W, przy założeniu, że model wyszedł lekko -  w granicach 900 - 1000 g (tu pytanie - jaką masz wagę RTF?)

 

Inna rzecz - czemu do silnika o maksymalnej wydajności prądowej 18A ładujesz regulator 80A?

 

PS. Mam nadzieje, że to wyszczerbione śmigło to założyłeś tylko na potrzeby sesji fotograficznej i nie masz zamiaru na nim latać?

Link to comment
Share on other sites

Jak pisałem miałem poprzednio 500W emax-a, ale postanowiłem zamontować silnik z mocą 1:1. Powinno wystarczyć wszak nie będę tym modelem robił akrobacji:)

Dziwne te twoje wyliczenia mocy, zawsze mogłem dać wiecej niż podaje producent gdy dałem o jedno S więcej.

 

Śmigiełko jest właśnie wyszczerbione bo za bardzo bawiłem się na ziemi:) Pomimo to i tak jest wyważone.

Regulator pozostał po po poprzednim silniku i już nie będę go zmieniał (chwilowo), jak braknie mocy na silniku to wymienię tylko silnik:)

 

Zrobiłem pomiary i wyszło takie coś:

Zasilanie 4S śmigło 9x6

e74fad0ec25be46a.jpg

 

Smigło 10x6

 

6ee324ba88120bfa.jpg

 

Zestaw pomiarowy

 

217d45de359ae341.jpg

Link to comment
Share on other sites

Śmigiełko jest właśnie wyszczerbione bo za bardzo bawiłem się na ziemi:) Pomimo to i tak jest wyważone.

 

A to nie jest tak, że na każdym opakowaniu od śmigiełka jest napisane, że pod żadnym pozorem nie wolno go używać, jeśli powstaną uszkodzenia bo może taka łopatka odpaść i zrobić komuś kuku? Ale ja tam nie wiem...

Link to comment
Share on other sites

Widzisz, różnica pomiędzy nami jest taka, że o ile Ty masz na razie hamownię i kilka wykresów,  to ja latałem już modelem warbirda na takim silniku.

Konkretnie P-47 od Lanyu o rozpiętości 900 mm i wadze do lotu - 650g (a więc o 1/3 mniejszy i o połowę lżejszy niż Twój).

Najpierw latał tam silnik 2212 o kV 1000 na śmigle 10x5 -  i latać się dało ale nie do końca było tak jak trza, a następnie wsadziłem tam sinik o kV 1400 i ze śmigłem 8x4 latało się bardzo fajnie (tu wychodzi też sprawa, że w przypadku warbirdów równie ważna co ciąg, lub wręcz ważniejsza, jest prędkość strumienia zaśmigłowego).

Model co prawda nie "latał na rzęsach", ale też nie był monstrum mocy i demonem prędkości, i dlatego właśnie sądzę, że taki silnik będzie za słaby do Twojego modelu.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... No tak!

Widzę, że lepiej powrócić do pierwotnych ustawień z silnikiem 500W :P

E no bez przesady w drugą stronę...

Do modelu o tej rozpiętości przydałby się silnik nadający się do śmigła 12 calowego (takie będzie najbardziej "w skali"), czyli np. Dualsky ECO 2814C 1200 kv - http://www.nastik.pl/dualsky-2814c-kv1200-p-5740.html?osCsid=41c91155c1e9509bd50173198014bb36 (jak widać producent podaje jako moc maksymalną 350W - i jest to realne, a nie jak to 320 W wynikające z przemnożenia maksymalnego napięcia pakietu 5s i maksymalnego obciążenia prądowego silnika ;))

Link to comment
Share on other sites

A to nie jest tak, że na każdym opakowaniu od śmigiełka jest napisane, że pod żadnym pozorem nie wolno go używać, jeśli powstaną uszkodzenia bo może taka łopatka odpaść i zrobić komuś kuku? Ale ja tam nie wiem...

Jeszcze nigdy nie kupiłem śmigła w opakowaniu czyli mogę używać:)

 

Zawsze robiłem tak aby silnik miał więcej mocy o co najmniej 50% od wagi modelu. Jednak po lekturze 

tego wątku http://pfmrc.eu/index.php?/topic/64664-przepraszam-ale-musz%C4%99-sobie-ul%C5%BCy%C4%87/?hl=przepraszam

zrobiło mi się głupio i chcę spróbować stosunku 1 do 1. Wynik tej próby mogę przewidzieć no ale............

Link to comment
Share on other sites

Miałem w nim EMAX-a GT2815 1500kV i na 4S miał ciąg 2,2kg i pobierał 54A. Trudno coś takiego zasilić bateryjka 2200 starczyła na kilka minut i do tego zamieniła się w balon. Aby zmieścić się w wadze do 1kg zmieniłem silnik zamiast kupować nowy akumulator. Mam kilka szt. 1,8AH 20C leżą nieużywane więc może do czegoś się nadadzą.

Z poprzednim silnikiem i akumulatorem 5200 ważył 1,2kg a to trochę dla mnie za dużo.(

Przestało padać, może wieczorem zrobię oblot.

 

Robert jaki silnik proponujesz. Najlepiej na 4S.

 

EDIT wieczorem

 

No i po oblocie.

Robert miał rację, do miłego latania nie jest potrzebna dodatkowa moc silnika.

Przy stosunku mocy do wagi 1 do 1 model latał bez problemu a start z ręki nie nastręczał żadnych problemów.

Silnik nie spalił się co widać na filmie.

Sorry za film statyczny ale mój kamerzysta miał dzisiaj wolne:)

Do poprawki tylko SC.

 

Problemem są jednak bomby. Są jednorazowe:)

Szukałem ich w trawie przez 15 minut i że je znalazłem to tylko przypadek:)

Mechanizm do zrzucania bomb działa poprawnie.

 

Link to comment
Share on other sites

To chyba nic nadzwyczajnego, ze bomby są jednorazowe ha ha... :P

Chyba lekko wiatr wiał bo jak widać na filmie to przy lądowaniu poszedł do góry. Albo za mocno pociągnięty SW w ostatnim etapie podejścia... kilka razy tak miałem w swojej karierze pilota, kończy się to najczęściej uszkodzeniem dzioba w takich modelach (silnik wygięta ośka-wał , złamane śmigło i wyrwane łoże silnika). I mimo wysokiej trawy potrafi zanurkować aż do samej gleby :P

Link to comment
Share on other sites

Muszę teraz pokombinować co tu zrobić aby łatwiej znaleźć bombki w trawie. Może jakiś brzęczyk? Szkoda dwóch godzin roboty na jednorazową bombkę :)

 

Co do wiatru to jak widać po trawie zaczął wiać nawet spory ale jak już znalazłem się na lotnisku to nie odpuściłem.

Te dziwne zachowanie przy lądowaniu to kwestia SC. W czasie lotu też pompował. To idzie do poprawki.

 

Muszę jeszcze domontować kamerkę i i google.  waga kamerki to 8g. 

6aa73c49ec981684.jpg

Link to comment
Share on other sites

Muszę teraz pokombinować co tu zrobić aby łatwiej znaleźć bombki w trawie. Może jakiś brzęczyk? Szkoda dwóch godzin roboty na jednorazową bombkę :)

 

A może po prostu je zrzucaj bliżej siebie? :P

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.