Skocz do zawartości

Przepisy modelarskie obowiązujące od 31.12.2020 - wątek moderowany.


Konrad_P

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...

Kończy się sielanka :( Od przyszłego roku Kluby i stowarzyszenia muszą mieć pozwolenie z ULC na wykonywanie lotów modelarskich. Wreszcie doczekaliśmy się aktualizacji strony w tym temacie:

 

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/kluby-i-stowarzyszenia-modelarskie/5342-informacje-ogolne

  • Lubię to 1
  • Zmieszany 1
  • Dzięki 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A o co chodzi z tymi strefami dokładnie?

Loty w wyznaczonych strefach geograficznych (wyznaczanych przez PAŻP specjalnych strefach przestrzeni powietrznej dla systemów bezzałogowych statków powietrznych)

Loty realizowane w ramach modelarstwa można realizować w specjalnie określonych przez PAŻP strefach przestrzeni powietrznej tzw. strefach geograficznych. Zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/947 państwa członkowskie mogą określić strefy, w których SBSP są zwolnione z niektórych, przewidzianych dla lotów w kategorii otwartej, wymagań technicznych lub ograniczenia operacyjne są rozszerzone, w tym ograniczenia masy BSP lub wysokości lotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie to znaczy, że PAŻP może wyznaczyć strefy gdzie latanie jest mniej restrykcyjne, takie strefy typu " hulaj dusza". Ale myślę, że PAŻP ma na razie inne zmartwienia na głowie, bo nie słyszałem o żadnej takiej strefie utworzonej dla modelarzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz z praktyki niemodelarskiej.

 

W okolicy lata dron, którym złodzieje robią przegląd potencjalnych celów kradzieży.

Do tej pory okradziono 4 domy metodą włam na chama z wykrywaczem metali szlachetnych. Łupem padają oszczędności zarówno w papierkach jak i w metalach. Co zgarną w minutę to zabierają a potem znikają.

 

Kobieta dzwoniła na policję z informacją o latającym dronie. Ponoć odpowiedź była, że nie mają sprzętu do ścigania ani czasu, kazali przedzwonić na lotnisko Balice, tam ponoć powiedziano, że ich to nie interesuje bo dron latał za nisko. A przecież złamał przepisy bo ani nie zarejestrował lotu, ani tym bardziej nie sądzę aby pilot się rejestrował i robił szkolenia. 

 

Wnioski każdy sobie wyciągnie sam.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam.

Po odnowieniu certyfikatu, warto uaktualnić profil pilota i operatora w https://utm.pansa.pl/#/login. Ostatnio to zrobiłem, trochę pozmieniało się, nie wysyłamy już pliku PDF z certyfikatem, tylko zrzut ekranu ze swoimi danymi ze strony ULC.

Poniżej jak to zrobić.

 

Dziękujemy za złożenie certyfikatu do weryfikacji w module CAA. UAS_PILOT_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxxxxxx, a jako załącznik należy dodać JEDEN zrzut ekranu PROFILU PILOTA ze strony ULC (https://drony.ulc.gov.pl/) z widocznymi danymi osobowymi, datą ważności i uprawnieniami - szare i/lub zielone kafelki w PROFILU PILOTA. Dane osobowe powinny być zgodne z danymi właściciela konta w systemie PansaUTM. Brak widocznych danych osobowych pilota. Proszę usunąć wszystkie załączniki i dodać tylko jeden poprawny załącznik wg powyższych wytycznych. Więcej informacji: https://www.pansa.pl/zmiany-w-pansautm/ Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

 

 Dziękujemy za złożenie certyfikatu do weryfikacji w module CAA. UAS_OPERATOR_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr operatora w formacie POLxxxxxxxxxx, a jako załącznik należy dodać zrzut ekranu PROFILU OPERATORA ze strony ULC (https://drony.ulc.gov.pl/) z widocznymi danymi osobowymi operatora, datą ważności i danymi o oświadczeniach NSTS (szare i/lub zielone kafelki w PROFILU OPERATORA). Dane osobowe powinny być zgodne z danymi właściciela konta w systemie PansaUTM. Brak widocznych danych osobowych operatora. Proszę usunąć wszystkie załączniki i dodać tylko jeden poprawny załącznik wg powyższych wytycznych. Więcej informacji: https://www.pansa.pl/zmiany-w-pansautm/ Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

  

W dniu 18.11.2022 o 12:08, samolocik napisał:

A teraz z praktyki niemodelarskiej.

 

W okolicy lata dron, którym złodzieje robią przegląd potencjalnych celów kradzieży.

Do tej pory okradziono 4 domy metodą włam na chama z wykrywaczem metali szlachetnych. Łupem padają oszczędności zarówno w papierkach jak i w metalach. Co zgarną w minutę to zabierają a potem znikają.

 

Kobieta dzwoniła na policję z informacją o latającym dronie. Ponoć odpowiedź była, że nie mają sprzętu do ścigania ani czasu, kazali przedzwonić na lotnisko Balice, tam ponoć powiedziano, że ich to nie interesuje bo dron latał za nisko. A przecież złamał przepisy bo ani nie zarejestrował lotu, ani tym bardziej nie sądzę aby pilot się rejestrował i robił szkolenia. 

 

Wnioski każdy sobie wyciągnie sam.

Wnioski już były dogłębnie opisane w wątku "Nowe przepisy w 2020 - co z tym zrobimy?".

 

PS. https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/2.htm

"

Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA

ZASADY OGÓLNE

Art. 30.

Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.

Art. 31.

  1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
  2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
  3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

...

 

WOLNOŚCI I PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE

Art. 64.

...

       3. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.

 

ŚRODKI OCHRONY WOLNOŚCI I PRAW

Art. 77.

  1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.

     

  2. Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej dochodzenia naruszonych wolności lub praw.

...

Art. 79.

  1. Każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.

Art. 80.

Każdy ma prawo wystąpienia, na zasadach określonych w ustawie, do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej.

"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 23.12.2022 o 10:50, Bulbon napisał:

.

  

Wnioski już były dogłębnie opisane w wątku "Nowe przepisy w 2020 - co z tym zrobimy?".

 

PS. https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/2.htm

"

Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA

ZASADY OGÓLNE

Art. 30.

Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.

Art. 31.

  1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
  2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
  3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

...

 

WOLNOŚCI I PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE

Art. 64.

...

       3. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.

 

ŚRODKI OCHRONY WOLNOŚCI I PRAW

Art. 77.

  1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.

     

  2. Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej dochodzenia naruszonych wolności lub praw.

...

Art. 79.

  1. Każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.

Art. 80.

Każdy ma prawo wystąpienia, na zasadach określonych w ustawie, do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej.

"

Coż , masz rację wszystko ładnie pięknie ale..... Czy we współczesnym świecie istnieją gdzieś PRAWDZIWE demokratyczne państwa gdze ludzie mają jakiekolwiek prawa?

Jak znajdziesz taki kraj to daj znać?

Tak naprawdę obecnie żyjemy w świecie bez żadnego prawa i poszanowania dla zwykłego człowieka.Wszystko to pozory dla naiwnych. Jest tylko jedno prawo: pieniądż.

Ale abstrachując od polityki najlepiej zapisać się do klubu modelarskiego i wtedy legalnie można latać bez problemu.

Ja tak zrobiłem w tamtym roku i nie żałuje , nasz przewodniczący to bardzo energiczny i przedsiębiorczy człowiek wiec wszystk załatwił : mamy pozwolenie  ULC na klub oraz konkretny limit wysokości >120m także jest spoko i kto może polecam taką drogę.

 

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Ares napisał:

nasz przewodniczący to bardzo energiczny i przedsiębiorczy człowiek wiec wszystk załatwił : mamy pozwolenie  ULC na klub oraz konkretny limit wysokości >120m

 

Napisz coś więcej:

- co to za klub? jakieś namiary?

- skoro konkretny limit wysokości to jaki konkretnie?

- czy udogodnienia klubowe typu limit wysokości > 120m przysługują gdziekolwiek latasz czy tylko gdzieś na lotnisku klubowym?

 

Wiele razy tu na forum padało pytanie czy jakiś klub załatwił już sobie warunki indywidualne i nie padła żadna konkretna odpowiedź, więc może w ten sposób dowiemy się coś więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc, u mnie w klubie jest taki problem. Ponieważ klub nie ma jeszcze zgody na wykonywanie lotów to zabraniają wykonywania operacji w kategorii otwartej A3. Ja się z tym nie zgadzam bo to dwa różne sposoby wykonywania operacji lotniczych przez operatora modelu /drona/.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Market napisał:

Napisz coś więcej:

- co to za klub? jakieś namiary?

- skoro konkretny limit wysokości to jaki konkretnie?

- czy udogodnienia klubowe typu limit wysokości > 120m przysługują gdziekolwiek latasz czy tylko gdzieś na lotnisku klubowym?

 

Wiele razy tu na forum padało pytanie czy jakiś klub załatwił już sobie warunki indywidualne i nie padła żadna konkretna odpowiedź, więc może w ten sposób dowiemy się coś więcej.

No więc po kolei:

Klub ma siedzibę na Zachodzie Polski, Ty jesteś z Rzeszowa więc raczej troche za daleko.

Z przepisów jasno wynika ,że do indywidualnego latania jest limit <120m chyba ,że zdasz egzamin i będziesz latac w wyższych kategoriach to wtedy dopiero>120m.

Obecnie członek sekcji modelarskiej aeroklubu ( nasz klub tak funkcjonuje) może latać >120m ale tylko na terenie lotniska aeroklubowego.

My mamy pozwolenie z ULC na loty do pułapu 600m i odległości 1200m .

Ja zdałem egzamin on line ten ze strony ULC i mam podstawowe uprawnienia do latania. Obrócz tego dostaliśmy takie pozwolenie na klub czyli ktoś bez żadnych uprawnień należący do sekcji modelarskiej aeroklubu na terenie lotniska może latać . Poza już nie: ja natomiast mogę latać zarówno na lotnisku jak i prywatnie. Według mojej wiedzy zgodnie z prawem na terenie lotniska mogę latać zgodnie z pozwoleniem udzielonym na klub czyli do 600m ale pomimo członkostwa w aeroklubie poza lotniskiem mogę latać jedynie do 120m wg indywidualnego pozwolenia . 

Jeżeli chodzi o namiary to mogę podać na PW adres aeroklubu, natomiast ze względu na RODO danych osobowych i nr telefonu przewodniczącego rzecz jasna podać nie mogę.

Dodatkowo przewodniczący wykupił polisę OC na klub i jesteśmy upezpieczeni wykonując loty na terenie lotniska.Ale póki co przepisy tego nie wymagają.

 

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam w imieniu Stowarzyszenia Modelarzy AVIATOR. Mam pytanie do Tych, którzy zdecydowali się na złożenie wniosku do ULC w sprawie wykonywania operacji w ramach klubów i stowarzyszeń. Wniosek mamy prawie gotowy z jednym ale - do wniosku należy dołączć potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej STOWARZYSZENIA wobec osób trzecich. Wymóg jest taki, że  eksploatując BSP o MTOM do 20 kg, w zakrsie OC określono, że minimalna kwota ubezpieczenia wynosi 0,75 SDR (od jakiej wartośći )?. Macie takich ubezpieczycieli, którzy są skłonni zawrzeć z naszym stowarzyszeniem takie ubezpieczenie? Bez tego dokumentu, cały przygotowany wniosek można wrzucić do kosza. Liczymy na Wasze doświadczenie w tym zakresie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy takie OC dla klubu/stowarzyszenia będzie obejmować wszystkich członków? Jeśli tak, to modele wszystkich członków muszą mieć ten sam numer operatora, czyli jakby jednego właściciela? A jeśli nie wszystkich to kogo? Zastanawiam się czy to OC jest jako indywidualne czy już grupowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ULC wymaga polisy OC na działalność KLUBU, nie poszczególnych jego członków. Klub, w którym ja jestem stowarzyszony, jest częścią centrum kultury jednej z dzielnic Warszawy, dlatego przedstawiliśmy polisę naszego centrum kultury. I jak na razie urząd nie miał do niej uwag. Będę miał pewność, kiedy dostaniemy zgodę.

 

W ostatnich, krajowych przepisach była mowa o ubezpieczeniu OC PILOTA, od jego działalności lotniczej. Minimalna kwota przy użytkowaniu modeli do 20kg wynosiła 3 000 SDR. Dla modeli powyżej 20kg, wysokość ubezpieczenia i jego obowiązek wynika już nie z przepisów krajowych, a rozporządzenia UE i wynosi 75 000 SDR. Aktualnie 1 SDR to około 5,9 zł

 

Na modelu zawsze ma być nr operatora, czytaj właściciela. Właścicielem modelu przeważnie jest modelarz-pilot, nie klub, więc nr powinien być danego modelarza, który ten model zbudował/kupił itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.