Skocz do zawartości

MiG-21 EDF 70mm - krok po kroku (z planami)


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki Sławek.

Ano własnie tak.

 

Jak materia nie chce współpracować to pomagam sobie taśmą oklejając zewnętrzną stronę. Tu na filmie oczywiście nie mogłem tego zrobić ze względu na druk.

A jak materia wciąż nie chce współpracować to pomagam sobie suszarką równomiernie.

Forumowy kolega Rosomak sprzedał mi jeszcze patent na moczenie całego elementu piankowego w gorącej kąpieli w wannie, ale jeszcze nie testowałem.

Zwykle kant stołu, lub kuchennego blatu wystarczy. Z depronem i climaporem nie ma tu problemu, gorzej z podkładami..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kolejna porcja relacji.

Wracam do skrzydeł i tunelu

Opracowuję tunel wlotowy, czyli  lewy chwyt od dołu. nie było tego w planach 3D. Wymyśliłem to na gorąco. Potem to dorysuję do planów.

20200521_211045.thumb.jpg.7240246d49795dc5b380d0dbee3e6bca.jpg

 

20200521_211800.thumb.jpg.167b0a9db6a0533dddb878700ca9fbaa.jpg

 

Dokleiłem stateczniki. Tak dokleiłem. Przycinając zostawiłem trochę więcej materiału aby je zamocować do "kadłuba"

Stateczniki są na podkładce z warstwy płyty aby ustawić różnicę poziomów między skrzydłem a statecznikiem

20200522_184234.thumb.jpg.4550e471ec2c126c0f7181d367363c53.jpg

 

Jest tu też pręt węglowy który bezie osią obrotu stateczników. Nie mogłem się zdecydować, która linia lepsza więc pręt jest po środku. Mam nadzieję, że to dobra oś obrotu.

Tak, pręt będzie przechodził również przez tunel EDF.

 

Na ostatnim zdjęciu zamontowana jest już kompletna górna część tunelu wylotowego teraz czas na poszycie. Dorobiłem też ten trójkąt wzmacniający lewy wlot między wręgami. Trzeba dodać do planów.

 

Tak piszę takie rzeczy, że jakby ktoś chciał zbudować coś z moich planów to musi być świadomy, że to nie są plany PnP, że "tylko skleić i w powietrze". Trzeba też trochę pogłówkować i może wymyślić swoje własne, lepsze, rozwiązanie na różne problemy.

 

20200523_132930.jpg

 

 

 

 

3 minuty temu, Janekm napisał:

Zapytałem, ponieważ z depronem sobie radzę, a byłem ciekaw jak zachowuje się ten climapor, bo w rękach nie miałem tego wynalazku jeszcze...

jak depron, polecam. Jest odpowiednio sztywny i elastyczny. Taki jak trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Vesla w szczelinie między tymi dwoma podłużnicami będzie wsunięty statecznik pionowy. To plus grubość pianki  poszycia powinno ustabilizować statecznik w pionie.

 

20200523_141056.thumb.jpg.b65fefb1861f0fa03dbadf7b6573d6d9.jpg

 

 

Teraz oklejam przyklejam poszycie kadłuba

 

20200523_142356.thumb.jpg.aa7d5bc1cebe9b0985f5a52a57a0cbc1.jpg

 

Dla pozycjonowania miejsca połączenia skrzydła z kadłubem pomagam sobie wklejając paski z depronu.

20200523_143441.thumb.jpg.e03b0ee212e5f5c9ad099ea21c117814.jpg

 

I górna część kadłuba oklejona. Pierwszy segment zostawiam, rozłożyłem elektronikę i tam mniej więcej będzie znajdować się pakiet.

Wyliczone SC przez wychodzi na przednim wzmocnieniu węglowym.

 

 

 

 

 

20200524_125753.jpg

 

Jeszce zwrócę uwagę na fakt, ze stery płytowe nie są w linii ze skrzydłem a warstwę depronu wyżej.

20200524_122935.thumb.jpg.47a08a7c901a175b50bbed48f34dd17e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obracamy migusia na plecki.

20200524_130649.thumb.jpg.ed2e26badb4e5fb6441080eae55c5bc6.jpg

 

Przymiarka EDF, tunel wylotowy jeszcze nie przycięty. Da się zauważyć pręt węglowy, który robi za oś sterów płytowych.

 

Plany

 

20200524_141353.thumb.jpg.52df71d03827782132defcea0dced464.jpg

 

No i tutaj zaczyna sie większa improwizacja, bo nie mam jeszcze docelowego pomysłu na wlot pod kadłubem.

Na razie wkleiłem wręgi podwójną podłużnicę, wzmacniającą spód modelu przy lądowaniu.

20200524_183819.thumb.jpg.e28050257355628ff9e97b12b88e36d5.jpg

 

Z trzech warstw depronu zrobiłem taką grubą, wyprofilowaną wręgę.

20200524_185515.thumb.jpg.f264c7c68b6944bb2ce67fee81e8be60.jpg

 

i wklejam ją przed EDF

20200524_190758.thumb.jpg.55875911cf2da2eea26447dfeb9db23a.jpg

 

Wcześniejszą wręgę chyba też tak zrobię.

20200524_190805.thumb.jpg.1964169321be02ebc7d998f4135516f2.jpg

 

Na razie nie mam jeszcze docelowego EDF i regulatora. Skupię się teraz na wylocie i sterach płytowych.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Co sądzicie o takim pomyśle na wloty. Plus minus?

edf-idea.thumb.jpg.3469724c610204e36cc6e9b677e5d6ff.jpg

 

 

13 minut temu, japim napisał:

A jakiego EDF teraz wsadziles? Czy dobrze widzę, że to FMS? V2 czy V1?

 

Przez pomyłkę dostałem FMS 70mm wersję pro z inrunnerem. Jest zajebisty, ale pod 6S.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert a czy nie warto jeszcze trochę depronu wydłubać z wręg (choć widzę, że część poszycia już przykleiłeś)  tak aby co nieco powietrza od przodu model jeszcze zasysał.

365fb3fdacbd626f3fc392f202acd7df.jpg.f089d05c9616b3f6abc8d615e58239bc.jpg

 

lub boczne wloty powietrza jak w Su-22 ale do przeniesienia w Twoim Migu na tył , bliżej turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemem nie jest brak miejsca w kadłubie a brak miejsca na tunel przy samym stożku. Taki np. model freewinga jest większy i jest tam coś co można uznać za wlot. Z drugiej strony stożek w tym modelu nie jest w skali, jest mniejszy, bądź, umówmy się, ze w pozycji maksymalnie wsuniętej.  Mi zależało w modelu na oddaniu skalowalności stożka. To, plus grubość pianki na poszycie powoduje, ze mogą być tylko dosłownie szpary nie wnoszące nic do ogólnego przepływu powietrza dla EDFa. Może gdybym dwa przednie segmenty zrobił z żywicy, cieniutkie jak papier ale mocne to dałoby się nieco powiększyć tu wloty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dłubię dalej. teraz już bardziej konkretniej, zaczynam uzbrajać model.

Stery płytowe. Taki patent mam na orczyk i jednocześnie usztywnienie steru.

20200526_101537.thumb.jpg.e72006bc4237f41b3bb695c8834e2f99.jpg

 

Tunel już odcięty i obrobiony. pręt 3mm węglowy wklejony, trochę spina kadłub, żeby się nie rozpłaszczył od naprężenia poszycia.

20200527_181817.thumb.jpg.dbf63fba1dae58d098ef5e498e4b5165.jpg

 

Górna część tunelu i wręgi wzmacniające wklejone. Tu jak i na górze podłużnica na tunelu jest podwójna.

20200527_183436.thumb.jpg.bf2cdc0b07256f9ea1484af5d5e2176d.jpg

 

Oklejenie poszycia, ostatniego segmentu

20200527_190153.thumb.jpg.c00c6d9e5be6267b0fec37d3f92ddd99.jpg

 

Dodaję wzmocnienia z listewek w dolnej części kadłuba.

20200527_192841.thumb.jpg.941a3e3e19a8393d2feb56b579d51b8f.jpg

 

 

Stery płytowe są nałożone na pręt węglowy i zabezpieczone takim pierścieniem, żeby nie spadły.

20200528_080622.thumb.jpg.a7285f844c73c1aa6acda055f1c75e32.jpg

W razie problemów łatwo go zdemontować.

 

Położenie serw

20200528_112724.thumb.jpg.5a583a4847b19634509f40df5b89340c.jpg

 

A takim narzędziem wycinam rowek na przewód serwa.

20200528_135014.thumb.jpg.224b1c8c5e47f319caecda317953ff91.jpg

 

Miejsca na serwa są w skrzydłach są przecięte na wylot - to tylko 7mm - a od spodu podklejone kawałkiem karty telefonicznej

20200528_183829.thumb.jpg.9be648acb5fbb7e42e6461040d64fe1a.jpg

 

Widok na całość. Serwa sterów płytowych umieściłem  dość daleko, jednak nie dało się bliżej. Nie ma wystarczająco dużo miejsca między poszyciem a tunelem na EDF w środku.

20200528_205935.thumb.jpg.07e5309862371f476b13e2082323aa4c.jpg

 

 

Waga modelu w takim stanie, łącznie z przednią częścią to 520g.

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

Detal mocowania bowdena przy serwie. Zrobiłem klinik aby podpierał bowden

20200528_205643.jpg

 

I widok od strony steru

20200528_205649.jpg

 

Montaż skrzydła KFM-3

Stopnie kleje klejem polimerowym, nie wszyscy może wiedzą, ale klei się nim tak, że smaruję powierzchnię, przykładam stopień, trochę poprzesuwam elementy między sobą aby rozsmarować klej między warstwami i odklejam od razu.

Czekam aż wyparuje rozpuszczalnik, ok minuty i dopiero przykładam i dociskam.

Tu już nie ma możliwości korekty, łapie od razu.

 

20200531_185304.jpg

 

Pierwszy stopień przyklejony, teraz drugi stopień

20200531_190619.jpg

 

Czekam aż wyparuje rozpuszczalnik

20200531_190737.jpg

 

Gotowe skrzydło

20200531_191652.jpg

 

Teraz podcinam i szlifuję natarcie aby przypominało natarcie klasycznego profilu

Dodatkowo modyfikuję skrzydło i ścinam końcówkę górnego stopnia tak aby profil kfm3 przeszedł płynnie w kfm2

Mam nadzieję, że widać.

Robię to dlatego, bo na końcówce profil kfm3 byłby już za gruby w stosunku do cięciwy.

image.png

 

Wklejanie statecznika pionowego

Zapomniałem zrobić zdjęcie, ale wyciąłem szparę w poszyciu między wklejonymi pod spodem podłużnicami. dla przypomnienia

20200523_141056.thumb.jpg.669f41572cc5ada7ee43478561e224c9.jpg

 

I wkleiłem w tą szparę statecznik, wszedł na ok 1cm. Jest sztywno.

20200601_203354.jpg

 

 

Do testów środka ciężkości ustawiłem stateczniki poziome w takiej pozycji

 

20200602_193235.thumb.jpg.bd5a265325ee0d1d23e293f65fdd60e9.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmowe podsumowanie budowy do tego momentu

 

 

 

Praktyczna weryfikacja wyliczonego środka ciężkości. Jak się robi od zera to dobrze zrobić taki test zanim zamontuje się ciężkie wyposażenie

 

 

 

Model w teście szybowania waży 730g z aparatura testową.

 

Szybowanie potwierdziło obliczenia środka ciężkości, Dziękuję @jarek_aviatik za pomoc.

SC oscyluje między 260 a 265mm

Obliczone SC to 256mm

20200602_193419.jpg

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.